Kun tuntee ylpeyttä, kaikki on mahdollista. Organisaatio menestyy, kun kokee omasta tekemisestään merkitystä ja koko toimitusketju on sisäistänyt organisaation arvot. ”Skandinavian pääkaupunki” Oulu näyttää mallia, josta moni yritys ja organisaatio voi ottaa oppia. Entisinä oululaisina tunnemme valtavaa ylpeyttä kaupunkia kohtaan. Hattu päästä!
Hollantilaisen kaupunkisuunnitteluun ja kokemuksiin keskittynyt “Not just bikes” -Youtube kanava hehkuttaa “Why Canadians Can’t Bike in the Winter (but Finnish people can)” -jaksossaan Oulua maailman talvipyöräilyn pääkaupunkina. Jaksossa ylistetään kaupungin 875 km kevyenliikenteen verkostoa ‒ joskin kaupungin sivustolla sen mainitaan olevan 600 km.
Niin tai näin, se on paljon.
Oulussa pyöräilijät ovat vauvasta vaariin. Videossa toisin vinkataan, että 52 prosenttia koululaisista ja opiskelijoista kulkee kouluihin pyörällä. Jos kaupungin koulujen ja kampusten tienoilla pyörähtää, voi todeta, että pyöriä on, no, paljon.
Miten se on mahdollista? Nyt päästään siihen lupaukseen, joka tukee Oulun vision ja strategian toteuttamista.
Pyöräilyä priorisoidaan strategian mahdollistajana. Kaupunki lupaa, että pääväylät aurataan neljän tunnin kuluessa siitä, kun lunta on kertynyt 3 cm. Yöllinen pyryttely ei estä hyppäämästä satulaan, sillä pyörätiet on putsattu viimeistään 7:ään sekä 16:een mennessä, kun väki suuntaa koteihinsa. Sohjo taas saa huutia heti, kun sitä on yli 2 cm. Myös sivuteiden kuntoa pidetään yllä ahkerasti.
Ja koska kaupungissa on aina talvella lunta, jolloin pyöräteitä osoittavat maalaukset menevät piiloon, liikennemerkkien heijastamista jäiseen tienpintaan on testattu joillakin pyörätieosuuksilla. Tiettävästi ensimmäisenä maailmassa. Tottakai! Terva, Mieskuoro Huutajat, teknologia. Nyt myös pyöräily. Selvästi oululaista logiikkaa.
Videossa kehutaan, että pyöräteiden kunto on kaupungin urakoitsijoillekin kunnia-asia. Mahdollisuus pyöräillä on keskeinen osa kaupungin infraa. Myös strategiaa, jossa on ymmärretty ydin: kuinka voimme palvella asukkaitamme ja edistää heidän hyvinvointiaan sekä kestävää kehitystä? Ilman oman roolin sisäistämistä osana strategian toteuttamista ja toimintakulttuurin edistämistä, tämä ei onnistuisi.
Ja nyt tulee paukku.
Pyöräilyinto ei juurikaan laannu talvella. Vasta -20 asteessa pyöräilijöiden määrä tippuu, silloinkin vain 15 prosenttia. Videossa annetaan vinkkejä myös pukeutumiseen. Hollannin talven tuntien hyvä näin.
Strategia on tienviitta. Sekään ei kuitenkaan riitä, jos organisaation kulttuuri estää strategian toteutumista. Kulttuuri, jossa vallitsee luottamus ja jossa tunnetaan merkityksellisyyttä ja ylpeyttä, menestyy.
Kirjoittajat Sirpa Etzell ja Johanna Konttila
Kirjoittajat ovat luoneet ©Kulttuurimylly-konseptin organisaatioiden kilpailukyvyn varmistamiseen sekä vauhdittamiseen.
HRMPro ja Zermatt yhdistivät osaamisensa ja kehitti Kulttuurimylly© -konseptin, joka tukee ja vauhdittaa organisaatioiden tavoitteisiin pääsyä, avoimuutta ja luottamuksellisen ilmapiirin syntymistä. Keräämään myös virheistä helmet matkalla menestykseen. Se auttaa organisaatioita kulttuurin muotoilussa niin, että organisaatio on muotoilijana pääroolissa. Niinpä kulttuurimuotoilu lähtee liikkeelle tarvekartoituksesta, jonka ansiosta organisaatio saa omiin reunaehtoihin sopivan ehdotuksen sekä tuen omalle muotoilutyölleen. Mikäli kiinnostuit Kulttuurimylly© -konseptista, ota yhteyttä. Keskustellaan miten se voisi tukea teidän organisaatiotanne.